سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هیچ چیزی مانند عمل، دانش را رشد نمی دهد . [امام علی علیه السلام]

گیلان

 
 

عمارت معتمدی بندر انزلی
این ساختمان که در بلوار بند انزلی واقع شده و هم اکنون پاسگاه نیروی انتظامی است در سال 1234 هجری همری (1198 خورشیدی) به دستور معتمدالدوله میرزا عبدالوهاب در دو طبقه ساخته شده است.دیوارهای قطوری دور تا دور هر دو طبقه ان را احاطه نموده و سقف آن حلب کوبی شده است. این بنا یکی از قصرهای دوره قاجاریه و محل سکونت همراهان شاه یا بزرگان آن دوره بوده است.
عمارت گمرک بندر انزلی
از دیگر بناهای تاریخی گیلان، عمارت گمرک بندرانزلی و محل استقرار نیروی دریایی است که هر دو به دوره پهلوی مربوط است. بخش تعمیر کشتی و به آب انداختن آن‌ها در اداره بندر، از تاسیسات مدرن آن زمان به شمار می‌رود و هنوز نیز جالب و دارای اهمیت است. اصل بناهای اداره بندر به دوره قاجار تعلق دارد و روس ها آن را ساخته اند ولی در دوره پهلوی بازسازی شده است. ساختمان موزیک به وسیله یک معمار یونانی و با سبک یونانی ساخته شده است. گنبد این بنا روی هشت ستون مدور استوار شده است. این بنا در گذشته مورد استفاده دسته موزیک ارتش بوده و لذا به ساختمان موزیک شهرت یافته است.
عمارت میان پشته بندر انزلی
این کاخ در میان باغی دل انگیز و بزرگ به مساحت تقریبی 17 هکتار در غازیان بندر انزلی ساخته شده و از یک سو مشرف به دریا است و هم اکنون در اختیار نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران است. کاخ میان پشته پس از آتش سوزی کاخ خوشتاریا به دستور رضاشاه و در شرق آن ساخته شد. زیر بنای این کاخ 1168 متر مربع است و بدنه آن از سنگ قواره بلوک به صورت دو جداره ساخته شده است. این کاخ 11 اتاق و یک سالن پذیرایی با سرویس های لازم دارد. سقف همه اتاق ها از بتون آرمه ساخته شده است و سقف داخلی آن دارای گچ بری های استادانه و یک نقش برجسته بر بالای دیوارها و در محل اتصال دیوارها با سقف است.
در بخش شمالی این کاخ، یک در بزرگ قرار دارد که پس از گذشتن از آن و یک راهروی پهن می توان به سرسرای کاخ رسید. دو راه پله شرقی – غربی آن به طبقه بالا راه دارند. در مسیر راه پله، پنجره هایی با نقش خورشید وجود دارد که رو به جنوب باز میشوند. زیباترین عنصر این کاخ راه پله مارپیچ آن است که تا زیر شیروانی امتداد می یابد. این کاخ با شماره 1511 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
عمارت شهرداری بندر انزلی
عمارت شهرداری انزلی که نمونه ای از معماری دوره پهلوی در گیلان است در قسمت بالای پارک بلوار واقع شده و مشابه دیگر بناهای دوره پهلوی است که برای فرمانداری ها و شهرداری ها ساخه شده اند.







بازدیدهای امروز: 0  بازدید

بازدیدهای دیروز:4  بازدید

مجموع بازدیدها: 31477  بازدید


» لینک دوستان من «
» لوگوی دوستان من «
» فهرست موضوعی یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «