سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خوشا آن که خود را خوار انگاشت ، و کسبى پاکیزه داشت ، و نهادش را از بدى بپرداخت ، و خوى خود را نیکو ساخت و زیادت مالش را بخشید و زبان را از فزون گویى درکشید ، و شرّ خود را به مردم نرساند و سنّت او را کافى بود ، و خود را به بدعت منسوب نگرداند . [ مى‏گویم بعضى این فقره و آن را که پیش از آن است به رسول خدا ( ص ) نسبت داده‏اند . ] [نهج البلاغه]

گیلان

 
 
بندها و پلها در شهرستان بندر انزلی(چهارشنبه 87 آذر 27 ساعت 10:31 عصر )

پل غازیان (انزلی) بندر انزلی
این پل بر روی رودخانه انزلی، بین غازیان و میان پشته و در مسیر ارتباطی تهران- رشت (از طریق انزلی) برپا شده است. ساختمان این پل، به همراه پل دیگر انزلی، توسط مهندسان سوئدی در سال 1314 آغاز گشت و در سال 1316 به پایان رسید.پل غازیان در زمان خود از معدود پل های پیشرفته جهان در نوع خود بوده و بر همین اساس، در سال‌های اخیر جزو پل های تاریخی ایران به ثبت رسیده است. این پل 40/210 متر طول و 10 متر پهنا دارد. ارتفاع آن از سطح آب 85/6 متر و دارای 5 دهانه ثابت و یک دهانه متحرک به طول 25 متر است. از زیر دهانه اخیر در گذشته کشتی ها تردد می کردند. مصالح مورد استفاده در بنا، بتون و آهن است. قسمت متحرک پل توسط چرخ دنده و به کمک نیروی موتور یا انسان به بالا و پایین حرکت می کند. این پل به شماره 1514 به ثبت تاریخی رسیده است.
پل غازیان و پل میان پشته بندر انزلی
پل میان پشته را پل رابط گیلان و آذربایجان نیز گفته اند زیرا مسافران آذربایجانی که از راه اردبیل و آستارا به گیلان می آیند از روی این پل می گذرند. پل میان پشته، در دوره پهلوی، بین غازیان و میان پشته ساخته شد. طول این پل 210 متر و عرض آن 10 متر است. این پل بتونی که ارتفاع ان از سطح آب هفت متر است. یکی از شاه کارهای صنعت پل سازی اوایل قرن حاضر است. ساختمان پل در 1316 ه. ش پایان یافت و از آن تاریخ تا امروز بی وقفه مورد استفاده بوده است. پل دیگری با 127 متر طول بندر انزلی را به میان پشته پیوند می دهد. این پل که از روی مرداب یا رود انزلی می گذرد سه چشمه دارد. چشمه فولادی میان پل 25 متر طول و شش متر ارتفاع دارد.
پل انزلی
این پل بین بندر انزلی و میان پشته برپا شده است. ساختمان این پل به همراه پل غازیان توسط مهندسان سوئدی در سال 1314 آغاز شد و در سال 1316 به پایان رسید. این پل 50/127 متر درازا، 10 متر پهنا و از سطح آب 5/6 متر ارتفاع دارد. هم‌چنین دارای سه دهانه ثابت و یک دهانه متحرک به طول 25 متر برای عبور کشتی ها است. این پل نیز هم چون پل غازیان، از بتون آرمه و تیرآهن ساخته شده است.







بازدیدهای امروز: 0  بازدید

بازدیدهای دیروز:1  بازدید

مجموع بازدیدها: 31478  بازدید


» لینک دوستان من «
» لوگوی دوستان من «
» فهرست موضوعی یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «